Dieta w ciąży

Wiadomość o ciąży bywa bardzo wyczekiwana, a czasem jest niespodzianką. Jednak bez względu na wszystko, przyszła mama zawsze ma obawy i wątpliwości związane ze swoim stanem. Najwięcej pytań budzi zwykle prawidłowa dieta w ciąży. Czy istnieje jakiś specjalny sposób odżywania? Czy można pić kawę i herbatę? Czy w stanie błogosławionym można jeść wszystkim, czy niektórych potraw należy unikać? Oto kilka podpowiedzi, dzięki którym przyszła mama będzie wiedziała jak się odżywiać, aby zapewnić zdrowie sobie i maleństwu.

Dieta w ciąży

Czy potrzebna jest dieta w ciąży?

Dietetycy uważają, że w czasie trwanie ciąży można jeść niemal wszystko. Oczywiście ważne jest to, aby stosować zasady zdrowego żywienia. Dieta w ciąży powinna być bardzo urozmaicona, przy czym koniecznie trzeba unikać produktów wysokoprzetworzonych. Posiłki trzeba przygotowywać ze świeżych składników i należy ich zjadać 5 dziennie. Nie ma żadnej specjalnej diety dla kobiet w ciąży, ale pewnych produktów nie należy spożywać. Zalicza się do nich: sery pleśniowe, surowe mięso, dania gotowe, wyroby cukiernicze, szybkie przekąski. W ciąży ważna jest także suplementacja. Niemal połowa przyszłych mam ma niedobory żelaza, dlatego lekarze często zalecają odpowiednie preparaty, dzięki którym dziecko otrzyma wszystkie potrzebne do rozwoju składniki.

Czy prawidłowa dieta może zminimalizować dolegliwości związane z ciążą?

Poranne mdłości i zgaga to problem, z którym boryka się wiele młodych kobiet. Mdłości mają różne podłoże – mogą je wywoływać zmiany hormonalne, ucisk płodu na narządy wewnętrzne czy nadwrażliwość na niektóre produkty. Na pewno warto wówczas spożywać mniejsze objętościowo posiłki, ale częściej. Dopuszczalne jest jedzenie nawet 9-12 niewielkich posiłków dziennie, dzięki czemu żołądek nie będzie nadmiernie obciążony. Warto pamiętać, że na różnorodne „sensacje” żołądkowe znakomite są migdały. Wystarczy zjeść ich kilka, aby złagodzić dolegliwości. Kobiety w ciąży mogą również pić herbatę z imbirem oraz napar z siemienia lnianego, dzięki któremu poprawia się trawienie. W przypadku pojawienia się wspomnianych dolegliwości trzeba też ograniczyć potrawy smażone i pieczone, a także ciężkostrawne i bardzo ostre. Na zgagę pomaga pocie dużej ilości płynów, dzięki którym nadmiar soków żołądkowych jest rozcieńczany i słabiej oddziałuje na przewód pokarmowy.

Jaka powinna być prawidłowa waga w ciąży?

Mit jedzenia za dwoje nadal pokutuje w społeczeństwie. Jest to nieprawda, ponieważ przyszła mama wcale nie musi spożywać tak dużo. Co więcej, w pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie energetyczne jest takie samo, jak u kobiet, które nie są w ciąży. Dopiero w drugim trymestrze zalecane jest spożywanie o 360kcal więcej niż normalnie. W trzecim trymestrze trzeba do tego dodać jeszcze kolejne 470kcal. Prawidłowa waga w ciąży jest uzależniona od tego, ile kobieta ważyła przed ciążą. Osoby z niską wagą powinny przytyć nie więcej niż 12,5-16kg, natomiast panie ważące więcej mogą przytyć nie więcej niż 14kg. W przypadku ciąż bliźniaczych przyrost wagi to 16-20kg. Jedynie panie o BMI poniżej 19 powinny przytyć około 18kg.