Które orzechy są najzdrowsze?

Orzechy mają dużo tłuszczu i kalorii, ale są to korzystne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe, zmniejszające ryzyko chorób serca. Ponadto, są bardzo zdrowe. Zawierają witaminy z grupy B i witaminy E, które korzystnie wpływają na pracę mózgu i kondycję skóry. Ze względu na dużą ilość białka są bardzo ważnym elementem w diecie wegetarian. Które orzechy są najzdrowsze?

Co dobrego jest w orzechach?

Orzechy dostarczają cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, błonnika, witaminy E, witamin z grupy B oraz składników mineralnych (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód). Osoby, które jedzą orzechy, wzmacniają swój układ nerwowy i krążenia. Jedzenie orzechów wpływa korzystnie na pracę mózgu, zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, zawału serca, udaru mózgu i niektórych nowotworów. Orzechy zawierają sporo tłuszczów, ale są to tłuszcze obfitujące w nienasycone kwasy tłuszczowe o właściwościach przeciwzakrzepowych i obniżające poziom złego cholesterolu we krwi). Najwięcej tłuszczu jest w orzechach makadamia, brazylijskich, pekanach, kokosowych, najmniej zaś w orzeszkach ziemnych, pistacjowych, nerkowca i migdałach. Musimy pamiętać, że są bardzo kaloryczne, więc osoby na diecie nie powinny jeść ich zbyt dużo. Dietetycy zalecają jedzenie garści różnych orzechów kilka razy w tygodniu zamiast innych produktów.

Pyszne orzechy

Najczęściej jemy orzechy włoskie, które mają silne działanie bakteriobójcze oraz działają ściągająco na błony śluzowe, obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu we krwi. Białko orzecha włoskiego sprzyja wzrostowi mięśni i daje siłę fizyczną. Orzechy włoskie i laskowe są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które regulują metabolizm i zapobiegają gromadzeniu się zbędnej tkanki tłuszczowej. Szczególnie cenny jest kwas alfa-linolowy zawarty w orzechach włoskich. Orzechy brazylijskie są bardzo dobrym źródłem selenu. Już 30 g orzechów lub migdałów zaspokaja dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę E oraz magnez. Szczególnie bogatym źródłem magnezu są migdały. Warto sięgać po nie, gdyż mają bardzo dużo witaminy B2 i witaminy E. Delikatne w smaku są orzechy nerkowca, które mają dużo białka. Bardzo lubiane są także pistacje, które są wyjątkowo bogate w beta-karoten (250 mcg), potas (1000 mg w 100 g), witaminę B6 (do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na tę witaminę wystarczy 75 g pistacji) i witaminę B1. Chętnie podjadamy także orzeszki ziemne (fistaszki, orzechy arachidowe), które mają najwięcej białka ze wszystkich orzechów. Wyróżniają się wysoką zawartością witaminy B3 (niacyny), której niedobór powoduje pelagrę, na którą narażone są m.in. osoby nadużywające alkoholu. Są też bogate w witaminę E i kwas foliowy. Warto zjadać także orzechy brazylijskie, które są jednym z najbogatszych roślinnych źródeł selenu. Do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek wystarczy jeden orzech brazylijski.

Każdego dnia warto zjadać kilka sztuk orzechów, ciesząc się ich wyjątkowym smakiem. Wprawdzie są bardzo kaloryczne, ale niezwykle zdrowe, więc bez obaw włączajmy je do diety.