OLEJE, który olej jest najzdrowszy i jak używać olejów

Wbrew pozorom oleje są tłuszczami, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Wszystko dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym, które bronią organizm przed nowotworami czy chorobami układu krwionośnego. Im więcej dany olej zawiera NNKT, tym lepiej oddziałuje na nasze ciało. Po które oleje warto sięgać i jak najlepiej wykorzystać ich dobroczynne działanie?

Oliwa z oliwek

Właściwości oliwy z oliwek sprawiają, że ten olej jest uważany za jeden z najzdrowszych i powinien znaleźć się obowiązkowo w naszej diecie. Dzięki obecności kwasów tłuszczowych korzystnie wpływa na pracę serca, obniża ciśnienie krwi i zapobiega osteoporozie. Zawiera także witaminę E, która opóźnia procesy starzenia się skóry. Oliwa z oliwek to idealny dodatek do sałatek i spożywania na zimno – w związku z niskim momentem dymienia nie powinno się jej używać do smażenia.

Olej rzepakowy

Olej rzepakowy, podobnie jak oliwa z oliwek, jest jednym z najkorzystniej wpływających na organizm tłuszczy. Cechuje go wysoka zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i bardzo niska zawartość kwasów nasyconych. Ma przyjemny i delikatny zapach oraz długo zachowuje swoją świeżość i właściwości. Oleju rzepakowego można używać do smażenia lub spożywać na surowo, jako dodatek do sałatek czy sosów.

oliwy
Oleje i oliwy znajdziesz na stronie https://www.e-piotripawel.pl/kategoria/oleje-oliwy/953

Olej kokosowy

Olej kokosowy obecnie jest jednym z najpopularniejszych olejów stosowanych zarówno w gastronomii, jak i w kosmetyce. Dzięki wysokiej temperaturze dymienia jest idealny jako tłuszcz do smażenia. Zawiera kwas laurynowy, które wykazuje właściwości przeciwzapalne. Olej kokosowy wpływa na pracę układu trawiennego oraz poprawia wygląd skóry zapewniając jej odpowiednie nawilżenie i dostarczając składników odżywczych.

Olej lniany

Po olej lniany warto sięgać, by zapewnić mózgowi prawidłowe funkcjonowanie. Jest bogatym źródłem kwasów omega-3 i omega-6, a także pomaga w walce z depresją i gorszym samopoczuciem. Korzystnie wpływa na utratę tkanki tłuszczowej i zapobiega łysieniu. Niestety, szybko ulega utlenieniu, prze co ma krótką datę przydatności do spożycia.

Olej olejowi nierówny

Oleje i oliwy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Kupując tłuszcze roślinne należy dokładnie czytać etykiety – nie wszyscy producenci dbają o skład i odpowiednią obróbkę oleju. Zwróćmy więc uwagę, czy wybrany olej był tłoczony na zimno oraz czy jest nierafinowany. Rafinacja oleju oznacza, że olej został pozbawiony nie tylko zanieczyszczeń, ale i wszystkich składników odżywczych. Pod wpływem wysokiej temperatury skład chemiczny takiego oleju lub oliwy został zmieniony, a naturalna postać kwasów tłuszczowych została zastąpiona tzw. izomerem „trans”, który nie występuje w przyrodzie, a więc i niekorzystnie wpływa na nasz organizm. Czytając etykietę pamiętajmy także o kwasach omega-3 i omega-6. W dobrym oleju znajdziemy zdecydowanie więcej tych pierwszych. Oleje rafinowane zwykle mają ten stosunek zaburzony, w związku z czym spożywamy zbyt wiele kwasów omega-6 zupełnie nie dostarczając naszemu ciału kwasów omega-3.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *